نقد و بررسی موبایل

سلام خوش آمدید

گوشی موبایل گلکسی Z Flip سامسونگ

پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۱۴ ق.ظ

گلکسی Z Flip یکی دیگر از ایده‌‌های بلند پروازانه و محصولات جسورانه‌ی کمپانی سامسونگ در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند می‌باشد و ویژگی‌های بارز این گوشی موبایل موجب گردیده‌اند تا ایده‌ی تولید گوشی‌های تاشو تا حدودی عملی شود و یک اسمارت فون زیبا و در عین حال جذّاب خلق گردد.

گوشی سامسونگ Z Flip برخلاف سایر مدل‌های کمپانی سامسونگ همچون گلکسی M30s با استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی‌‌های روز دنیا ساخته شده است تا صفحه نمایش تاشو آن بتواند انقلابی را در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند ایجاد کند. گلکسی Z Flip به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید، پیچیده و گران قیمت در ساخت صفحه نمایش آن جزو مدل‌های لوکس در نظر گرفته می‌شود و به خاطر آن‌که جزو اوّلین گوشی‌های تولید شده با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌باشد، همچنان راه بسیار درازی را برای تبدیل شدن به یک اسمارت فون کارآمد و همه فن حریف در پیش روی خود دارد.

 

با این حال، استفاده از صفحه نمایش تاشو در این مدل خلّاقیت جسورانه‌ای است و در کل، ظاهر این گوشی نمایانگر آینده‌ی گوشی‌های هوشمند کمپانی سامسونگ می‌باشد. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌ها و مشخّصات فنّی گلکسی Z Flip بیشتر آشنا شوید.

گلکسی Z Flip در فوریه سال 2020 به بازار عرضه شد
گلکسی Z Flip در فوریه سال 2020 به بازار عرضه شد

طرّاحی ظاهری اسمارت فون گلکسی Z Flip:

گلکسی Z Flip از نظر ظاهری حاصل ترکیب ایده‌‌های سنّتی و مدرن می‌باشد و طرّاحان در تلاش بوده‌اند تا محصولی متفاوت را روانه‌ی بازار نمایند. جالب است بدانید که این گوشی موبایل در حالت تا شده بیش از پیش شبیه به جعبه‌های سیگار لوکس است و بسیاری از مردم در نگاه اوّل نسبت به اینکه با یک گوشی موبایل هوشمند روبرو هستند آگاهی ندارند!

گوشی سامسونگ Z Flip از نمای روبرویی و در حالت باز شده بیشتر شبیه به یک تبلت کوچک است و ابعاد آن برای یک گوشی موبایل بیش از حد بزرگ است ولی انتخاب این ابعاد دارای علّت‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها قابل قبول بودن سایز این مدل در حالت تا شده می‌باشد و نمی‌توان ایرادی را برای آن مطرح کرد

در قسمت میانی صفحه نمایش این مدل با کمی دقّت می‌توان خط مربوط به تا شدن صفحه نمایش را مشاهده کرد که این مورد نشان دهنده‌ی این است که صفحه نمایش‌های تاشو مسیر بسیار طولانی و خسته کننده‌ای را برای رسیدن به انتظاران خریداران در پیش روی خود دارند و وجود این خط در قسمت میانی صفحه نمایش گلکسی Z Flip تا حدودی زیبایی ظاهری آن را تحت تاثیر قرار داده است.

 

با این حال، کمپانی سامسونگ برای تحقّق این رویا تعدادی از پروتکل‌های ایمنی را زیر پای گذاشته است و محافظ صفحه نمایش این گوشی را نازک‌تر از حالت عادّی انتخاب کرده است که این مورد می‌‌تواند خطر وارد شدن آسیب به صفحه نمایش گلکسی Z Flip را در بلند مدّت افزایش دهد.

در کل، به نظر می‌رسد که استفاده از قالب آلومینیومی برای افزایش مقاومت این گوشی ایده‌ی مناسبی باشد و از آن‌جایی که این گونه مدل‌ها جزو محصولات نوآورانه محسوب می‌شوند باید در عمل بازده آن‌ها را بررسی کرد.

طرّاحی این گوشی بسیار خلّاقانه و جسورانه می‌باشد
طرّاحی این گوشی بسیار خلّاقانه و جسورانه می‌باشد

صفحه نمایش اصلی گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

صفحه نمایش 6.7 اینچی گلکسی Z Flip از نوع Foldable Dynamic AMOLED می‌باشد که تراکم پیکسل‌های آن در حدود 425 پیکسل در هر اینچ مربّع است و نسبت میان ابعاد این صفحه نمایش و قاب جلویی گوشی در حدود 82 درصد می‌باشد که عدد قابل قبولی محسوب می‌شود.

کمپانی سامسونگ برای محافظت بیشتر از صفحه نمایش گران قیمت این گوشی مجبور شده است تا حاشیه‌های صفحه نمایش را تا حدودی گسترش دهد و لبه‌های قاب جلویی را تقویت نماید تا احتمال وارد شدن آسیب به صفحه نمایش گلکسی Z Flip در هنگام باز و بسته شدن‌های مکرّرکاهش یابد ولی با این حال، این صفحه نمایش عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است و توانایی پشتیبانی کامل از ویدیو‌ها و تصاویر Full HD را دارد که برای گوشی موبایلی در این محدوده‌ی قیمت امری طبیعی محسوب می‌شود.

اگرچه خطّی که در میانه‌ی صفحه نمایش وجود دارد پس از اوّلین استفاده از این گوشی آزار دهنده می‌باشد ولی چشمان شما به مرور زمان به این پدیده عادت خواهد کرد و جالب است بدانید که این خط افقی در نگاه مستقیم به گلکسی Z Flip آنچنان در چشم نیست و تنها از زوایای کناری دیده می‌شود. در ادامه بهتر است به این نکته توجّه داشته باشید که این خط افقی ایراد اصلی صفحه نمایش گوشی سامسونگ Z Flip نمی‌باشد و مشکل اصلی این صفحه نمایش محافظ آن است.

محافظ صفحه نمایش این گوشی موبایل تنها 30 میکرون ضخامت دارد و برای پشتیبانی از آن از یک لایه‌ی پلاستیکی نازک استفاده شده است که ایده‌ی خوبی محسوب می‌شود ولی با این حال، این محافظ پلاستیکی در برابر خط و خش بسیار حساس است و استفاده‌ی روزمرّه از گلکسی Z Flip را به خنثی کردن بمب شبیه کرده است!

نمایشگر گلکسی Z Flip فاقد استاندارد‌های ایمنی لازم است و باید در هنگام استفاده از آن دقّت کرد
نمایشگر گلکسی Z Flip فاقد استاندارد‌های ایمنی لازم است و باید در هنگام استفاده از آن دقّت کرد

صفحه نمایش قاب پشتی گلکسی Z Flip:

در قاب پشتی گوشی موبایل گلکسی Z Flip یک صفحه نمایش 1.1 اینچی با رزولوشن 300*112 قرار دارد که وظیفه‌‌ی آن نمایش ساعت و میزان شارژ باتری می‌باشد و وجود آن در این مدل ضروری به نظر می‌رسد زیرا شما دیگر برای نگاه کردن به ساعت نیازی به باز و بسته کردن دائمی گوشی خود را ندارید و با تکرار این کار موجب افزایش خطر خراب شدن گلکسی Z Flip نخواهید شد. در کل، این نمایشگر کوچک ضمن افزایش بازده گوشی سامسونگ Z Flip موجب پر شدن فضای خالی کنار دوربین شده است و وجود آن خالی از لطف نیست.

می‌توان از نمایشگر قاب پشتی در هنگام ثبت تصاویر سلفی کمک گرفت!
می‌توان از نمایشگر قاب پشتی در هنگام ثبت تصاویر سلفی کمک گرفت!

دوربین‌های پشتی و سلفی گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

در قاب پشتی گلکسی Z Flip دو دوربین با کیفیّت‌های 12 مگاپیکسل به چشم می‌خورند که دوربین اصلی دارای یک سنسور 1/2.55 اینچی می‌باشد و به یک لنز واید 26 میلی‌متری مجهّز است و تکنولوژی‌هایی همچون فوکوس دوگانه‌ی اتوماتیک، تشخیص سنسور تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر در ساخت آن استفاده شده‌اند. دوربین بعدی گوشی سامسونگ Z Flip دارای یک لنز فوق عریض و 12 میلی‌متری است که فاصله‌ی کانونی آن در حدود f/2.2 می‌باشد و در ثبت تصاویر باکیفیّت به دوربین اصلی کمک می‌‌کند.

علاوه بر این موارد، دوربین‌های پشتی گلکسی Z Flip دارای HDR و پانوراما هستند و می‌توانند با سرعت‌های 30 و 60 فریم در ثانیه و با کیفیّت 2160p فیلمبرداری کنند که کیفیّت قابل قبولی محسوب می‌شود ولی جالب است بدانید که دوربین‌‌های پشتی این مدل توانایی رقابت با دوربین‌های سایر مدل‌های کمپانی سامسونگ مانند گلکسی M30s را ندارند و نباید انتظار زیادی را از آن‌ها داشت.

دوربین سلفی گلکسی Z Flip دارای یک لنز واید 26 میلی‌متری است و فناوری‌های فوکوس خودکار و تشخیص فاز بر روی آن وجود دارند و این دوربین توانایی ثبت تصاویر با کیفیّت 10 مگاپیکسل را دارد که کیفیّت قابل قبولی برای یک اسمارت فون گران قیمت نیست. جالب است بدانید که می‌توان از مانیتور کوچک گلکسی Z Flip برای گرفتن عکس‌های سلفی کمک گرفت و از دوربین سلفی این موبایل برای گرفتن سلفی استفاده نکرد که ویژگی جالبی محسوب می‌شود.

در کل، چنانچه شما گوشی سامسونگ Z Flip را برای ثبت‌ عکس‌های باکیفیّت خریداری می‌کنید، بهتر است دست نگه دارید زیرا هدف اصلی تولید این گوشی عکسبرداری و فیلمبرداری نیست و به شما توصیه می‌کنیم که برای این منظور به سراغ سایر مدل‌های کمپانی سامسونگ همچون گلکسی نوت 20 اولترا بروید.

گلکسی Z Flip با یک شارژر سریع 15 واتی به بازار عرضه شده است
گلکسی Z Flip با یک شارژر سریع 15 واتی به بازار عرضه شده است

باتری گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

گوشی موبایل گلکسی Z Flip دارای یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3300 میلی آمپر می‌باشد و به همراه شارژر سریع 15 واتی به فروش می‌رسد. این باتری نسبت به صفحه نمایش 6.7 اینچی این گوشی عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است و به تکنولوژی شارژ بی سیم نیز مجهّز است.

در رابطه با باتری این مدل باید به این مورد دقّت نمایید که این باتری نهایتاً کفاف یک روز استفاده را خواهد داد ولی استفاده از شارژر سریع قسمت عمده‌ای از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد و حتّی می‌توان از گلکسی Z Flip به عنوان پاور بانک برای شارژ کردن سایر گوشی‌های هوشمند نیز استفاده کرد.

با این حال، شرکت سامسونگ در زمینه‌ی باتری این مدل کم کاری کرده است و می‌توانست از باتری‌های پرظرفیّت‌تری همچون باتری 6000 میلی آمپری گلکسی M30s در ساخت گلکسی Z Flip استفاده کند ولی به هر حال، باتری این اسمارت فون آنچنان بد و مشکل ساز نیست و می‌تواند انتظارات شما را تا حدود بسیاری برآورده نماید ولی نمی‌توان توقّع زیادی را نیز از آن داشت و باتری گلکسی Z Flip تنها پاسخگوی نیاز‌های کاربران عادّی است و مختص استفاده‌های روزمرّه همچون وبگردی، عکاسی و مکالمه می‌باشد.

این اسمارت فون به سیستم سخت افزاری قدرتمندی مجهّز است
این اسمارت فون به سیستم سخت افزاری قدرتمندی مجهّز است

 

سیستم سخت افزاری گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

گلکسی Z Flip از نظر سخت افزاری نیز همپای گوشی‌های پرچمدار کمپانی سامسونگ است و از نظر کیفیّت فاقد هرگونه نقص و ایرادی می‌باشد. در ساخت این گوشی موبایل از تراشه‌ی 7 نانومتری Snapdragon 855 استفاده شده است که انتخاب بسیار مناسبی برای گوشی سامسونگ Z Flip محسوب می‌شود و می‌‌تواند پردازنده‌ی 8 هسته‌ای این مدل را به راحتی پوشش دهد.

گلکسی Z Flip با کمک پردازنده‌های Kryo 485 ساخته شده است که از نظر مصرف انرژی و سرعت پردازش جزو بهترین پردازنده‌های موجود هستند و مشکلی را در هنگام اجرای بازی‌های سنگین برای شما ایجاد نخواهند کرد. یکی از هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی این مدل دارای قدرت پردازش اطّلاعات با سرعت 2.96 گیگاهرتز می‌باشد و 3 هسته‌ی بعدی سرعتی در حدود 2.42 گیگاهرتز را دارند و 4 هسته‌‌ی دیگر به عنوان هسته‌های رزرو این موبایل اطّلاعات را با سرعتی معادل با 1.8 گیگاهرتز پردازش می‌کنند و بهتر است عنوان کنیم که نحوه‌ی انتخاب هسته‌ها و قدرت پردازش آن‌ها بسیار هوشمندانه است و با ظرفیت باتری گوشی موبایل گلکسی Z Flip هماهنگ می‌باشد.

این اسمارت فون گران قیمت دارای یک پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 640 است که بهترین پردازنده‌ی گرافیکی از سری پردازنده‌های Adreno محسوب می‌شود. جالب است بدانید که گلکسی Z Flip تنها در یک مدل و با 256 گیگابایت حافظه و 8 گیگابایت رم تولید شده است و از کارت حافظه‌ی مجزّا پشتیبانی نمی‌کند و فاقد جک 3.5 میلی‌متری می‌باشد که امری غیر معمول در گوشی‌های کمپانی سامسونگ محسوب می‌شود. همچنین، حسگر اثر انگشت این مدل در کنار گوشی قرار گرفته است که با توجّه به طرّاحی متفاوت گلکسی Z Flip بسیار هوشمندانه و کاربردی به نظر می‌رسد. در کل، این اسمارت فون از نظر مشخّصات سخت افزاری جزو بهترین گوشی‌های تولید شده توسّط کمپانی سامسونگ محسوب می‌شود و بسیار قدرتمند می‌باشد.

این گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متری است!
این گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متری است!

قیمت گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

گوشی موبایل گلکسی Z Flip با قیمتی در حدود 1455 دلار به بازار‌های جهانی عرضه شده است که قیمت نسبتاً بالایی برای یک مدل اوّلیه و نه چندان کاربردی محسوب می‌شود. در رابطه با نسبت میان امکانات و قیمت این گوشی موبایل باید عنوان نماییم که علّت اصلی بالاتر بودن قیمت این مدل استفاده از تکنولوژی صفحه نمایش تاشو می‌باشد که موجب افزایش فراوان قیمت تمام شده‌ی گوشی سامسونگ Z Flip نسبت به سایر مدل‌ها شده است و می‌توان با این رقم گوشی‌های به مراتب بهتر و کاربردی‌تری را خریداری کرد و از امکانات آن‌ها بهره‌مند شد.

مشاهده قیمت این گوشی در دیجی کالا

با این حال، میوه‌های نوبرانه معمولاً با قیمت بیشتری به دست مصرف کنندگان می‌رسند و اینگونه تکنولوژی‌ها در سال‌های بعدی با قیمت‌های کم‌تری به دست شما خواهند رسید و امکان استفاده از آن‌ها با هزینه‌ای مناسب فراهم خواهد شد. بطور کلّی، گلکسی Z Flip ابزار مناسبی برای بروز شدن است و می‌توان با در دست گرفتن آن حیرت مردم از پیشرفت سریع تکنولوژی را عیناً مشاهده کرد

 

بررسی ارزش خرید گوشی موبایل گلکسی Z Flip:

گوشی موبایل گلکسی Z Flip از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بسیار مناسبی است و استفاده از صفحه نمایش لمسی برای ساخت آن باعث متفاوت شدن طرّاحی و ظاهر این اسمارت فون شده است ولی به نظر می‌رسد که این تکنولوژی‌ها همچنان در ابتدای راه خود قرار دارند و بدون ایراد و اشکال نیستند و نمی‌توان انتظار عملکرد خارق‌العادّه‌ای را از آن‌ها داشت.

بطور کلّی، چنانچه قصد شما از خرید این گوشی صرفاً متمایز شدن از دیگران است باید عنوان کنیم که این گوشی بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود ولی چنانچه قصد دارید تا با پرداخت چنین مبلغ بالایی یک اسمارت فون کاربردی، قدرتمند، زیبا و با دوام را خریداری کنید، بهتر است که به سراغ سایر گوشی‌های پرچمدار کمپانی سامسونگ بروید و از خرید گلکسی Z Flip چشم‌ پوشی نمایید زیرا گوشی‌های تاشو همچنان در ابتدای مسیر خود قرار دارند و هنوز اطّلاعات دقیقی در رابطه با بازده و عملکرد آن‌ها موجود نیست.

 

منابع:

https://www.techradar.com

https://www.gsmarena.com

  • محمدرضا علی مردمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی